ini dari itu

ini dari itu

Iyas bin Muawiyah pada suatu hari menyidang pemabok yang akhirnya harus dihukum cambuk. Lelaki itu bertanya : wahai Iyas, apakah jika aku makan kurma maka aku dihukum cambuk ? Iyas menjawab : tidak. Ia bertanya lagi : apakah kalau aku minum air putih akan dicambuk pula ? Iyas menjawab : tidak. Ia berkata lagi : kenapa ketika aku minum khomr dikenakan hukum cambuk, padahal ia berasal dari perpaduan antara air putih dan kurma ?

Iyas bertanya : apakah bila engkau di siram air akan kesakitan ? Lelaki itu menjawab : tidak. Iyas bertanya : apakah engkau kesakitan bila dilempar debu ? Lelaki itu menjawab : tidak.

Iyas bertanya lagi : bila aku mencampur air dan tanah lalu aku membentuknya dan menjemurnya di terik matahari selanjutnya setelah kering, aku melemparkannya ke kepalamu, bagaimana kiranya yang akan terjadi ? Lelaki itu menjawab : kepalaku bisa pecah. Iyas berkata : demikian pula halnya yang ini juga seperti yang itu.